Therapie voor Selectief Mutisme

Stap 18     Klasgenootje

Doel

 

Werkwijze en activiteiten

We gaan nu oefenen met klasgenootjes. We beginnen met één, liefst een vriendje of vriendinnetje en vragen er geleidelijk aan anderen bij. Bespreek tijdens het oefenen met uw leerling, dat hij nu al zo dapper is, dat er wel iemand mee zou kunnen doen. Help uw leerling een klasgenootje te kiezen en bespreek precies welk spel of welke taak u samen gaat doen. Herhaal nog eens dat, wat de leerling in de aparte ruimte durft, nog niet hoeft in de klas.

Oefening

Kies een eenvoudig spelletje, waarin losse woorden gevraagd worden, of een eenvoudige lestaak (woorden lezen, tellen).
Het spel wordt kort gehouden (niet langer dan 10 minuten). Sommige kinderen durven tijdens het spel de woordjes te zeggen, maar daarna niets meer. Dat is prima, maar vereist wat uitleg aan het klasgenootje.
Er wordt nu niet meer per woord beloond. Als de opdracht gelukt is, kiezen beide kinderen een sticker uit of zet u bij na afloop met uw leerling samen een krul op de krullenkaart.

De quiz uit de 17e verdieping van het Luiderslot kan ook gespeeld worden door de leerling en een klasgenootje. Laat ze dan om de beurt spelen. Het ene kind bedient de toetsen en loopt met het poppetje. De ander bedient de muis en klikt (samen met u) het gegeven antwoord aan.

Overgang naar de volgende verdieping van het Luiderslot als:

Met welke stap ga je verder?

 

Tips

Alleen belonen als het lukt

Soms lukt het een leerling niet om deze stap in één keer te zetten. Dat is jammer, maar geen ramp. Zie bij de tussenstapjes hoe u kunt reageren. Beloon niet met een sticker als het niet gelukt is, ook niet als uw leerling goed zijn best gedaan heeft. Als u al een sticker had beloofd voor het benoemen van woorden, geef dan het klasgenootje wel een sticker (als die het wel deed). Dat is niet leuk voor uw leerling met selectief mutisme, maar het is wel terecht. Het werkt averechts als het kind stickers verdient voor stappen die niet gemaakt zijn. Zie bij tussenstapjes voor tips om het kind met selectief mutisme te steunen en te zorgen dat deze stap uiteindelijk haalbaar wordt.

Speel geen non-verbale spelletjes

Houd het oefenen kort (5-10 minuten) en speel daarna niet non-verbaal door. Ook niet om het oefenen positief af te sluiten als het niet gelukt is. Daarmee gaat er namelijk veel positieve aandacht en plezier naar het gedrag dat u niet wilt aanmoedigen: blijven zwijgen. Bewaar het plezier en de positieve aandacht voor verbale spelletjes. Sluit af met complimenten.