Therapie voor Selectief Mutisme

Omgaan met reacties van de kinderen uit de klas

 
“Heeft ze gepraat, juf?” vroeg Lot luid en duidelijk toen Li Mei na de eerste keer terugkwam in de klas. Li Mei kreeg een kleur.

Dit soort reacties zijn ongemakkelijk, maar niet helemaal te voorkomen. Natuurlijk zijn de andere kinderen nieuwsgierig en soms een beetje jaloers op extra aandacht.

In de vorige fase stonden we er al bij stil. In deze fase wordt het oefenprogramma zichtbaarder voor de andere kinderen en gaan ze er ook aan mee doen. Hier enkele tips. Kijk wat het beste past bij uw leerling en uw klas:

De leerkracht van Li Mei reageerde zo:

“Je bent benieuwd hè Lot? Dat begrijp ik. Maar Li Mei is iets aan het oefenen wat zij moeilijk vindt. Dan is het niet zo leuk als iedereen steeds gaat vragen of het al gelukt is. Als jij iets gaat oefenen wat nieuw of moeilijk is, vind je het ook niet leuk als alle kinderen steeds vragen: “Durf je het nou al, Lot?” Dus laat Li Mei rustig oefenen. Over een tijdje mogen jullie meedoen. Dan merk je het vanzelf.”

Later nam de leerkracht Li Mei even apart. “Zie je hoe leuk de kinderen het vinden dat jij aan het oefenen bent? Ze vinden het leuk als ze straks ook met je kunnen spelen en kletsen. Ze kunnen haast niet wachten. Maar wij doen rustig aan hoor. We gaan eerst lekker samen werken. Later mag er misschien wel iemand mee doen. Dan mag jij iemand kiezen. Zij willen vast ook wel eens een spelletje uit het Luiderslot spelen. Dat kan jij dan laten zien.”