Uw kind heeft geleerd dapper te denken en dapper te doen. Nu kan hij dit ook op school gebruiken. De meeste kinderen zijn in de vorige fase al meer gaan durven op school. Sommige kinderen durven non-verbale communicatie te gebruiken en anderen durven al meer te zeggen of te fluisteren in situaties in of om de school.
In Fase 3 gaan kinderen die in de klas nog niet durven spreken, dit stapje voor stapje oefenen. We beginnen buiten de klas. Er mogen steeds anderen meedoen, totdat uw kind genoeg vertrouwen heeft opgedaan. We proberen deze fase kort te houden om uw kind niet te vaak uit de klas te hoeven halen en de leerkracht niet teveel te belasten.
Soms komt de therapeut op school en soms kunt u helpen. De therapeut zal in overleg met de leerkracht en u een plan van aanpak maken.
Hoe meer je leert durven, hoe meer zelfvertrouwen je krijgt. Daarom oefenen we niet alleen op school, maar ook dicht bij huis. Het is bijvoorbeeld fijn als uw kind thuis al eens met klasgenootjes kan oefenen. We kijken samen naar mogelijkheden.
In de vorige fase leerde uw kind twee dingen om zichzelf te helpen: dapper denken en relaxen. In deze fase oefenen we hier verder mee.