Therapie voor Selectief Mutisme

Stap 17     Leerkracht ja/nee

Doel

 

Werkwijze en activiteiten

 
In de vorige fase oefenden we met het beantwoorden van vragen met “Ja”, “Nee”, of “Ik weet het niet”. Op vragen van de leerkracht vroegen we het kind te knikken of nee te schudden. Nu is dat een gewoonte geworden, die soms lastig te veranderen is. Daarom oefenen we expliciet met het beantwoorden van gesloten vragen, als het nodig is.

De leerkracht legt uit dat er nu nog alleen in deze oefensituaties een verbaal antwoord van het kind verwacht wordt en dat het in de klas nog steeds non-verbaal mag antwoorden als dat nodig is. Als het kind in de klas al wat durft te zeggen, wordt ook in de klas van het kind verwacht dat deze de gesloten vragen verbaal beantwoordt met “Ja”, “Nee” of “Ik weet het niet”. Het belang van “ik weet het niet” durven zeggen, wordt nog eens uitgelegd, dit keer door de leerkracht (zie stap 10).

Als het kind nu durft te spreken met de leerkracht, kan deze stap ook zonder de aanwezigheid van de therapeut genomen worden. De leerkracht en het kind oefenen samen gedurende 5-10 minuten (niet langer!) minimaal 2x in deze week. Als het nog wat moeizaam gaat kan de therapeut deze oefening samen met de leerkracht en het kind doen.

Kinderen die nog fluisteren, kunnen in deze stap oefenen met hardop antwoord geven. Beloon dit met een extra munt (zie ook stap 8 & 10).

Exposure spelletje

Kies een spelletje uit waarop “ja/nee/ik weet het niet” antwoorden mogelijk zijn, of speel de quiz uit het Luiderslot. Complimenteer het kind vooral met het antwoord “Ik weet het niet” (Je kan niet alles weten en dat hoeft ook niet). Vraag dan niet door, maar accepteer het antwoord en ga verder met de volgende vraag.

Het Luiderslot

De quiz uit het Luiderslot kan gespeeld worden tijdens de sessie. De vragen zijn te beantwoorden met “Ja”, “Nee”, of “Ik weet het niet”. Het kind loopt met het poppetje. De leerkracht heeft de muis en klikt aan wat het kind antwoordt.

Overgang naar de volgende verdieping van het Luiderslot als:

Met welke stap ga je verder?

 

Tips

 
Zie de tips bij stap 10.