Therapie voor Selectief Mutisme

Afscheid

Afscheid van het kind

De therapie wordt afgesloten zodra de laatste stapjes in de klas zijn gezet. Het eindspel wordt op school gespeeld. In de therapie wordt met behulp van het torenspel teruggekeken naar de meest werkzame elementen uit de therapie en de belangrijkste vaardigheden worden spelenderwijs herhaald. Het spel wordt bij voorkeur met kind en ouder gespeeld. De therapeut is zo een model voor de ouder en laat zien hoe de vaardigheden en werkzame elementen besproken kunnen worden. Voor ouders is het dan later makkelijker om er nog eens op terug te komen. Kijk ook samen met kind en ouder de dapperklapper nog eens door en orden deze zo nodig. Zo wordt deze dapperklapper niet alleen een aandenken om te bewaren, maar ook een bruikbare map om in terug te kijken als er nieuwe torens te beklimmen zijn.

Het torenspel als eindspel in de therapie

Voor het torenspel wordt hetzelfde werkblad gebruikt als voor het grote durfspel uit Fase 1 en “nieuwe torens” (terugvalpreventie). Deze herhaling zorgt voor herkenbaarheid. In fase 1 speelde u zes non-verbale durfspelletjes om de toren te beklimmen. Dit keer spelen we zes uitdagende spelletjes waarin de vaardigheden herhaald worden. In het portaal vindt u suggesties. Het torenspel dient als terugblik op de geleerde vaardigheden en een samenvatting voor het kind. Schrijf belangrijke conclusies die u tijdens het spelen samen trekt, op het werkblad (een goede dappere gedachte, een handig hulpje, een fijne ontspannende activiteit, de beste tips, de dapperste daad van het kind, etc). Na iedere opdracht plakt het kind een sticker bij de verdieping. Op de laatste verdieping wordt het diploma uitgereikt. Het werkblad wordt bewaard in de dapperklapper.

Boostersessie

Het afsluiten van de therapie is belangrijk omdat het een krachtige positieve boodschap is voor het kind: je kan het! Soms is het prettig om nog een vinger aan de pols te houden, bijvoorbeeld om de overgang naar een volgende groep te kunnen begeleiden.

In dat geval kan een boostersessie uitkomst bieden. De therapie wordt tijdig afgesloten met het diploma, zodat het kind de positieve boodschap krijgt en vol vertrouwen in de nieuwe groep kan beginnen. Vraag het kind dan om in het nieuwe schooljaar nog een keer komen te vertellen hoe het gaat.

Omdat vrijuit vertellen voor de meeste kinderen nog altijd best moeilijk is, is het raadzaam om ook de boostersessie te structureren. Houd er rekening mee dat het voor sommige kinderen weer even moeilijk is als de laatste therapiesessie lang geleden was. Begin dan liever niet met vertellen over school, maar met een spelletje met eenvoudige verbale eisen. U kunt elementen uit het torenspel gebruiken, een kleine quiz maken, een spelletje uit het Luiderslot herhalen of met spelletje uit de therapie spelen waar het kind plezier in had. Help het kind vervolgens op weg bij het vertellen over de nieuwe groep of over de vakantie, met behulp van vragen, vertellen aan de hand van foto’s of video.