Therapie voor Selectief Mutisme

Effectmeting

Vragenlijsten

Met behulp van vragenlijsten wordt het gedrag van het kind voor aanvang van de therapie en bij afsluiting in kaart gebracht, zowel thuis als op school. Hiervoor werden de Selective Mutism Questionnaire1 en de Strengths and Difficulties Questionnaire2, met toestemming van de auteurs in het portaal opgenomen. Met behulp van deze vragenlijsten wordt onderzocht in hoeverre de klachten van de kinderen zijn afgenomen na behandeling.

Voortgang stappen

In het portaal geeft de therapeut bij elke stap aan met welk resultaat deze stap werd afgesloten. Soms wordt het doel van een stap na veel oefenen bereikt en soms doorlopen kinderen bepaalde stappen moeiteloos. Deze informatie helpt de therapeut om het programma af te stemmen op het kind. De informatie kan ook gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek.

Wetenschappelijk onderzoek

Aan ouders wordt toestemming gevraagd om de gegevens te gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek. Op deze manier kunnen we het behandelprogramma evalueren en onderzoeken welke stappen door veel kinderen worden overgeslagen, welke stappen vaak moeizaam gaan, hoe lang kinderen gemiddeld nodig hebben voor een behandeling, enz.
De gegevens worden uitsluitend na toestemming gebruikt en uitsluitend voor onderzoek dat als doel heeft om meer te leren over kinderen met selectief mutisme en het behandelprogramma. De gegevens worden altijd anoniem verwerkt en de privacy van het kind en de betrokkenen is gewaarborgd.

 

Met dank aan de auteurs van de vragenlijsten:

1Selective Mutism Questionnaire: Bergman, Keller, Piacentini, Bergman, 2008; Nederlandse vertaling M. Güldner.
Bergman RL, Keller ML, Piacentini J, Bergman AJ. (2008)
The development and psychometric properties of the selective mutism questionnaire.
J Clin Child Adolesc Psychol. 37(2):456-464.

2Strengths and Difficulties Questionnaire: Goodman 2001; Nederlandse vertaling o.l.v. F. Treffers.
Goodman R (2001)
Psychometric properties of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ).
Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 1337-1345.