Therapie voor Selectief Mutisme

Stap 6     Hoek

Doel

 

Werkwijze en activiteiten

Sommige kinderen beginnen na de kennismakingsfase direct bij deze stap, omdat ze nog niet durfden spreken tegen, maar al wel in bijzijn van de therapeut. Andere kinderen hebben in de vorige therapiesessie(s) geoefend met de therapeut op de gang. Nu is het zaak dat de therapeut in de kamer komt.

Exposure-spelletje

Kies opnieuw een spelletje met vocalisaties of losse woorden. Spelletjes met het scherm zijn heel geschikt voor deze stap. Zie stap 5 voor de voorbereiding van de oefening en de manier van werken. Zet samen met het kind de stoel voor de therapeut klaar in een hoek van de kamer. Voor kinderen die de vorige keer oefenden met de therapeut op de gang kan je een overgangsstapje nemen: de therapeut in de deuropening op de drempel. Draai dan de stoel zo, dat je met je rug naar het kind toe zit. Speel het spel daarna nog eens en kom dan helemaal in de kamer.

Kind en ouder spelen het spel. Fluisteren mag, maar let op dat het kind op zijn eigen stoel zit. De ouder moet het kind kunnen verstaan, maar de therapeut nog niet. Beloon zoals in stap 4 en 5.

Het Luiderslot

In het Luiderslot wordt op deze verdieping een spelletje gespeeld om verschil te leren maken tussen “dapper denken” en “donder denken”. Het is handig om het bijbehorende verhaal met uitleg “Dapper denken” voor te lezen of op te geven als torentaak.

Overgang naar de volgende verdieping van het Luiderslot als:

Met welke stap ga je verder?

 

Tips

Complimenteer dapperheid en gebruik positieve zelfspraak

Complimenteer nieuwe stappen en spreek over durven en dapper zijn. Bewonder en tel de reeds verdiende stickers om de voortgang te bekrachtigen. Geef uitleg over dappere gedachten en verwoord positieve zelfspraak voor het kind.

Maak redelijke stappen

Voorkom ook in deze stap dat je centimeter voor centimeter de kamer in kruipt. Zorg dat het kind controle houdt, maar wees ook directief bij het neerzetten van de stoel. Daag het kind uit om te laten zien wat hij al aandurft.

Ongezien maar niet onopgemerkt

Veel kinderen voelen zich bekeken en vinden het prettiger als de therapeut met de rug naar ze toe zit. Bovendien vinden ze het vaak grappig om de therapeut met het gezicht naar de muur in de hoek te zetten. Gebruik humor en laat merken dat je het spel niet kan zien. Zeg liever niet dat je het kind kan horen praten, want daarmee benadruk je juist datgene waar het kind bang voor is. Zeg liever iets over het spel: “Volgens mij heeft één van jullie alle kaartjes verdiend. Mag ik al omdraaien om te kijken wie er gewonnen heeft?”
“Ik hoor je moeder zeggen dat je klaar bent. Dat kan toch niet waar zijn? Heb je nu al alle plaatjes gevonden?”

Fluisteren mag nog

Veel kinderen fluisteren in het begin van de therapie. Dat is in deze stap nog geen probleem. In volgende stappen gaan we oefenen met hardop spreken.

Gebruik ook de tips uit stap 5.

Kirsten

De therapeut vroeg Kirsten te helpen haar stoel neer te zetten. Samen bekeken ze de opties: de therapeut naast de deur of in de hoek met haar gezicht naar de muur. Dat vond ze grappig en ze plaatste de stoel in de hoek. Kirsten en haar moeder speelden het afgesproken spelletje, waarbij zij de woorden zacht durfde fluisteren. Voor ieder woord pakte zij een munt.

Vervolgens stelde de therapeut voor dat zij nu eens zou proberen of ze voor ieder woord een raadseltje kon bedenken. Bij ieder plaatje werd een munt gelegd. Kirsten keek aarzelend en de therapeut stelde voor dat ze het antwoord tegen haar moeder zou zeggen, zodat die kon horen of ze het goed geraden had. De therapeut zat nog altijd in de hoek maar had nu een actieve rol in het spelletje.

Kirsten vond dit duidelijk moeilijker en stond op om de woordjes in het oor van moeder te fluisteren. Bij de eerste drie woordjes liet de therapeut dit zo. Bij de laatste woordjes vertelde ze Kirsten dat ze het zo goed deed dat ze extra munten kon verdienen. Als ze in haar moeders oor fluisterde mocht ze 1 munt pakken. Als ze op haar eigen stoel durfde te blijven zitten, mocht zij er 2 pakken. Kirsten fluisterde de laatste 3 woorden zacht maar al hoorbaar voor de therapeut.

Lees hier hoe Li Mei stap 6 en 7 spelenderwijs nam, met een beetje hulp.