Therapie voor Selectief Mutisme

Als stap 10 moeilijk gaat

 
Gewoontes veranderen vraagt tijd en herhaling. Oefen er regelmatig mee tijdens de therapie en thuis, en maak er geen punt van als het kind zich vergist. Fouten maken hoort bij nieuwe dingen leren. Dan probeer je het gewoon volgende keer weer.
 
 

Tussenstapjes

Maak er een spelletje van

Gebruik humor en uitdaag-spelletjes om de gewoonte te doorbreken. Leg bijvoorbeeld twee portemonneetjes klaar: één voor het kind en één voor de therapeut. Wanneer het kind antwoordt met “Ja”, “Nee”, of “Ik weet het niet”, krijgt hij een munt. Wanneer het kind zich vergist en non-verbaal of niet antwoordt, gaat de munt in het portemonneetje van de therapeut. Wie heeft er aan het eind het meeste munten?

Het doel van het spel is niet om het kind te frustreren en munten af te nemen, maar om er een uitdagend wedstrijdje van te maken, dat uiteraard gewonnen wordt door het kind. Tegelijkertijd laat je hiermee zien dat een paar keer vergissen helemaal niet erg is. Zo krijgt de therapeut gelukkig ook eens wat in zijn portemonnee.

Tempo verhogen

Sommige kinderen geven wel antwoord, maar het duurt steeds erg lang. Het lijkt alsof ze wachten of hun beurt toch niet vanzelf voorbij gaat, of steeds wachten op een extra aanmoediging. Ook dit kan een gewoonte zijn. Met het hierboven beschreven wedstrijdje kan je het kind aanmoedigen sneller te antwoorden. Spreek af dat je na iedere vraag tot 3 telt. Als het antwoord van (“Ja”, “Nee”, of “Ik weet het niet”) binnen 3 tellen komt, krijgt het kind de munt. Anders is die voor de therapeut.

Maak het leuk, stel makkelijke vragen en geef bedenktijd door langzaam te tellen. Ook hier is het niet de bedoeling het kind te frustreren of onzeker te maken. Het doel is het kind te stimuleren niet af te wachten, maar zelf initiatief te nemen en spontaan te antwoorden. Gebruik humor en laat merken dat het niet erg is als het een keer niet lukt en het kind een munt verliest. Zorg natuurlijk wel dat het kind wint, zodat je dapperheid positief kan belonen.