Manier van werken in de kennismakingsfase
In Fase I gaat het om opbouwen van vertrouwen, veiligheid en een plezierige werkrelatie. De werkwijze in deze fase laat veel ruimte voor observatie. We sluiten aan bij wat het kind al durft, zonder veel druk.
Toch kiezen we ook voor een directieve werkwijze met duidelijke afspraken, omdat dit structuur en veiligheid biedt. Aan de algemene adviezen over de werkwijze die gelden voor het gehele programma, voegen we enkele tips toe die specifiek zijn voor de kennismakingsfase.
Vertrouwen en veiligheid
- Angstige kinderen maken aanvankelijk niet graag oogcontact. Zoek in het begin naar spelletjes die minder oogcontact vragen, zoals tekenen, kegelen, zoekspelletjes, etc.
- Kies voor spelletjes met structuur. Angstige kinderen durven vaak niet goed te kiezen en voelen zich snel bekritiseerd. Vrij spel vraagt initiatief en keuzes die deze kinderen niet durven maken. Kies liever voor spelletjes met duidelijke regels zoals bordspelletjes, pijltjes gooien, etc.
Haal de druk van de ketel
- Observeer wat het kind durft. Complimenteer en bekrachtig iedere vorm van coƶperatie en (non-verbale) communicatie. Geef complimentjes op een nonchalante manier, bij voorkeur zonder het kind teveel aan te kijken.
- Stel gerust zodra je merkt dat een kind zo verlegen is dat het niet tot spreken komt. Geef uitleg, laat weten dat hij niet de enige is en dat je begrijpt dat hij nog geen antwoord durft te geven. Complimenteer de dingen die het kind al wel durft. De uitleg van wat je wel en wat je nog niet van verwacht (namelijk spreken), leidt bij sommige kinderen tot opluchting en ontspanning. Ze kunnen daardoor een deel van hun vermijding laten varen en durven beter mee te doen met non-verbale activiteiten.
Humor
Plezier en humor verhogen motivatie en coƶperatie. Veel kinderen met selectief mutisme kunnen erg genieten van grapjes of spelletjes waarbij ze samen met de ouder de therapeut verslaan.