Therapie voor Selectief Mutisme

Als stap 23 moeilijk gaat

 

Tussenstapjes

Bedenktijd

Als het antwoord niet snel komt kan de leerkracht wat extra bedenktijd geven. De leerkracht loopt een rondje en komt snel terug om het antwoord te horen.

Het is echter een valkuil om te lang extra bedenktijd geven. Het kan een teken zijn dat het kind weer in vermijding vervalt, namelijk net zo lang wachten totdat een ander kind de vraag beantwoord heeft. Dan is het beter om de bedenktijd van tevoren te geven. De leerkracht zegt: “Ik kom zo een vraag aan je stellen. Bedenk maar vast even welke antwoorden er ook al weer waren, want dan kan je het direct tegen me zeggen.”

Verhoog het tempo

In de vorige fase verhoogden we het tempo op een speelse manier met muntjes. Dat kan in de klas niet meer. Het aftellen kunnen we nog wel gebruiken. De leerkracht telt (niet al te zichtbaar voor de andere kinderen) tot 3. Vlotte antwoorden worden beloond met een krul en anders volgt er iets later een herkansing met een andere vraag.