Sommige kinderen gaan weer fluisteren. Dat hoeft bij de eerste poging niet zo erg te zijn als het andere kind het kan verstaan. Daarna is het belangrijk weer te vragen hardop te spreken. Samenwerken met klasgenootjes gaat niet goed als een kind alleen fluistert.
Misschien gaat het buiten de klas makkelijker. Het kind durfde al met de leerkracht erbij buiten de klas te spreken met andere kinderen. Het kan helpen als de leerkracht weer even een gezamenlijk begin maakt en het duo daarna samen verder laat lezen.
Vereenvoudigen van de taak of wisselen van het klasgenootje waarmee wordt samengewerkt, kan helpen.
Als er een rustige werkhoek is in de klas, kan dat helpen. Sommige kinderen vinden het moeilijk om in hun eigen groepje te lezen als andere kinderen mee kunnen luisteren.
Als dit allemaal niet helpt kan het duo met de leerkracht oefenen in een verder lege klas. Daarna wordt het via bovenstaande stapjes opgebouwd.
De leestekst of het spel wordt mee naar huis ter voorbereiding en oefening.