“Spreekt voor zich” is een gedragstherapeutische methode. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dit de meest werkzame manier is om selectief mutisme te behandelen. Gedragstherapie is een methode waarin oefenen met nieuw gedrag centraal staat.
Nieuwe dingen leer je niet in één keer, maar in kleine stapjes. Ook spreken met nieuwe mensen kan je in kleine stapjes leren. Dat begint met durven spreken tegen de therapeut: eerst een enkel woordje, daarna zinnetjes. Dan gaan anderen meedoen: een klasgenootje, de juf of meester. Zo overwint een kind zijn angst door te oefenen in kleine stapjes.
Geen kind met selectief mutisme is hetzelfde. Het programma “Spreekt voor zich” biedt een behandeling op maat. Het programma past zich aan, aan de voortgang van het kind. Sommige kinderen gaan sneller dan anderen. Sommige kinderen slaan stappen over en anderen maken meer tussenstapjes.
In de beveiligde omgeving van “Spreekt voor zich” wordt een individueel programma uitgezet. Alle stapjes worden er beschreven en toegelicht. Er zijn voorbeelden, adviezen, werkbladen en oefeningen. De therapeut houdt de voortgang bij en kiest welke stapjes het kind gaat nemen. Alle betrokkenen kunnen er met elkaar communiceren, oefeningen kiezen, vorderingen volgen en berichten achterlaten.
Dingen die je niet durft zijn ook niet zo leuk. Om kinderen te motiveren nieuwe stapjes te nemen, moet het wel leuk zijn. Het is fijn als ze kunnen genieten en trots zijn op zichzelf. Nieuwe stapjes moeten dan ook prettige gevolgen hebben. Het Luiderslot biedt kinderen een omgeving om plezier te maken. Nieuwe stapjes leveren leuke dingen op.
Hoe meer je zelf durft, hoe fijner, groter en knapper je je voelt. Vertrouwen in jezelf en een positief beeld van jezelf, zijn belangrijke onderdelen van het programma. In het Luiderslot zien kinderen hun eigen voortgang. Ze zien hoe dapper ze al geworden zijn. In het Luiderslot spelen ze een rol om trots op te zijn.