Veelgestelde vragen

We begrijpen dat het als leerkracht moeilijk is om kinderen met Selectief Mutisme op een juiste manier te benaderen. We helpen u graag. Heeft u een vraag, dan kunt u ons bereiken via info@spreektvoorzich.nl

Moet mijn leerling naar een speciale school?

De meeste kinderen met selectief mutisme kunnen hun spreekangst met de juiste begeleiding leren overwinnen op hun eigen school. Soms zijn er bijkomende problemen waardoor een kind zich niet voldoende kan ontwikkelen in het regulier onderwijs, zoals ernstige taalproblemen, een ontwikkelingsachterstand of andere psychiatrische problemen. Dan kan een kind zich soms beter ontwikkelen op een school waar specifieke begeleiding en kennis is voor die problemen.

Vragen over Het luiderslot

De demo of het Luiderslot start niet op.
Het Luiderslot werkt in alle webbrowsers. Als er een probleem is met het opstarten van het Luiderslot, kan het helpen om de internetpagina te vernieuwen of opnieuw op te starten.

Wordt er iets opgenomen als mijn leerling het Luiderslot speelt?
Nee er wordt niets opgenomen. Het spel reageert op geluid, maar legt niets vast. Sommige spelletjes reageren op geluid. Daarvoor moet de microfoon van uw computer ingeschakeld zijn. Uw computer vraagt u daar toestemming voor.
Dit is een standaardboodschap. Daarin staat dat er toegang gevraagd wordt tot uw camera en microfoon en dat u mogelijk kan worden opgenomen. In het Luiderslot wordt echter niets opgenomen.

Het Luiderslot maakt geen gebruik van camerabeelden. De camera op uw computer wordt niet ingeschakeld en er wordt geen beeld opgenomen.

De dieren gaan al weg zonder dat mijn leerling geluid maakte.

Vliegen de duiven vanzelf weg? Kruipt de slang in zijn hol of springt de beer op de kast zonder dat het kind geluid maakte? Dan staat de microfoon van uw computer te gevoelig afgesteld. Zie hieronder hoe u dat kunt aanpassen.

Hoe kan ik de microfoon van mijn computer instellen?
Staat uw microfoon niet aan of wilt u hem harder of zachter zetten?

Stappen voor computers met Windows (versie 7).

  1. Ga naar START en selecteer configuratiescherm.
  2. Selecteer Hardware en geluiden.
  3. Selecteer onder GELUID Audioapparaten beheren.
  4. Het venster GELUID opent zich. Selecteer het tabblad Opnemen.
  5. Klik uw microfoon aan.
  6. Klik dan op Eigenschappen.
  7. Het venster EIGENSCHAPPEN opent zich. Selecteer het tabblad Niveaus.
  8. Zet de schuifjes lager en klik op OK.

Wat kan ik doen als het Luiderslot niet goed opstart?
Het kan helpen om de internetpagina te vernieuwen. Helpt het niet en ervaart u nog steeds problemen, meld het ons alstublieft. Stuur een mailtje aan info@spreektvoorzich.nl

Vragen over de therapie

Klopt het dat ik als leerkracht vanaf stap 17 met het kind werk zonder de therapeut?
Ja dat klopt. Uiteraard zijn er allerlei vormen mogelijk, afhankelijk van wat het kind nodig heeft en wat er haalbaar is voor u en de therapeut. Maar in principe wordt in stap 17 de overstap gemaakt van oefenen met de therapeut naar oefenen met de leerkracht. U bent immers degene met wie het kind uiteindelijk moet kunnen praten.

Mijn leerling vindt de spelletjes in het Luiderslot niet zo leuk.
Het Luiderslot is een onderdeel van het programma “Spreekt voor zich”, maar geen noodzaak. Sommige kinderen zijn wat te oud voor het Luiderslot en vinden de spelletjes saai en sommige kinderen krijgen er na verloop van tijd minder plezier in. Wat dan? Toch doorzetten of niet?
U kunt het achterwege laten als het kind het niet leuk vindt. In overleg met de therapeut kunt u dan de Torentaken op papier meekrijgen.
Houd wel het webportaal bij om de communicatie met alle betrokkenen te onderhouden, de vorderingen bij te houden en om de informatie voor ouders en leerkracht onder de aandacht te houden. Anders wordt dat vergeten en dat is een belangrijk onderdeel van het behandelprogramma.

Veel kinderen vinden het wel leuk als iemand anders het Luiderslot speelt, vooral als ze daarmee u of vriendjes “aan het werk” kunnen zetten of het Luiderslot kunnen tonen. Waarom kan dat therapeutisch handig zijn?

  • Het kind ziet dan toch zijn/haar voortgang in de toren (symbolisatie van de angsthierarchie).
  • Het kind krijgt toch de informatie mee (dapper denken).
  • De klas wordt betrokken bij de therapie.
  • Termen als “dapper denken” gaan leven in de klas.
  • Het kind heeft niet het gevoel dat hij/zij de enige is die opdrachtjes moet doen (of wel eens bang is).
  • Als het kind juf, of een vriendje durft te vragen een level te spelen, is dat een mooie exposureoefening (zelf vragen, iets tonen, complimenten ontvangen, uitleg geven over hoe het moet).

Tip: Maak samen een lijstje waarop je kan aantekenen wie het level gespeeld heeft en welke medaille hij/zij haalde. Het kind houdt dit lijstje bij. Wie van de klasgenootjes speelde de meeste levels, verdiende medailles of gadgets, kon wel/niet goed over de obstakels springen? Maak samen een kaart of prijs voor de speler met het meeste doorzettingsvermogen of voor de beste verliezer.

Vragen over  het behandelprogramma

Wat als u geen internetaansluiting heeft?
Als u op school geen internet heeft, is het programma toch goed te gebruiken. Het Luiderslot kan in de therapie en/of thuis gespeeld worden en alle opdrachten kunnen worden uitgeprint en op papier worden meegegeven door de therapeut.

Mijn leerling durft wel te spreken in de klas en met klasgenootjes, kan het programma dan nog helpen?
Als uw leerling nu al met u en met klasgenootjes durft te spreken in de klas, dan is het programma waarschijnlijk minder geschikt. Zij zal dan zoveel stappen overslaan dat er weinig overblijft. U kunt het programma dan nog altijd gebruiken als een “dapperheidstraining”. Uw leerling kan de vaardigheden die worden aangeleerd gebruiken in allerlei nieuwe en spannende situaties. Dit vraagt echter wel wat aanpassing en ervaring van de therapeut. Een gedragstherapeut, die de angsthiërarchie goed kent, kan de angsthiërarchie van het programma “Spreekt voor zich” aanpassen aan het kind.